Hvad mener Gitte Seeberg om registreringsafgiften ?

Direktør for autobranchen, Gitte Seeberg, opfordrede tidligere på ugen til ophør af debatten om registreringsafgiften. Opfordringen kom efter, at det er kommet frem, at det ifølge Finansministeriet er så godt som gratis at reducere registreringsafgiften. En reduktion af den høje registreringsafgift fra 150 til 85 pct. indebærer alene et provenutab på 0,1 mia. kr. ifølge et nyt svar fra Finansministeriet. Politikernes frie råderum på den kommende finanslov udgør 5 mia. kr. Dvs. for 2 pct. af råderummet kan registreringsafgiften sænkes fra 150 til 85 pct.

Jeg undrer mig over Gitte Seebergs reaktion på udmeldingen. Jeg havde forventet, at hun ville komme med en melding om, at det ikke giver mening at opretholde en skattesats på 150 pct., når den praktisk taget ikke indbringer noget provenu. Gitte Seebergs argument for at debatten skal forstumme er, at debat om lavere registreringsafgift kan få danskere til at udskyde deres bilkøb. Det er en ret snæver betragtning. Vismændene har i deres seneste miljø-rapport vist, at den samlede bilbeskatning på 32 mia. kr. (registreringsafgift, ejerafgift, benzinafgift) ligger langt over de eksterne omkostninger ved bilkørsel (CO2-udledning, forurening, støj mv.). For benzin-biler ligger skatteniveauet 120 pct. over de eksterne omkostninger. Der ligger derfor en stor samfundsøkonomisk gevinst ved at sænke registreringsafgiften. En total fjernelse af registreringsafgiften (svarende til svenske tilstande) koster statskassen 8 mia. kr. og beskæftigelsen vokser med ca. 6.000 personer. Råderummet udgør 27 mia. kr. frem til 2025. Set fra et samfundsøkonomisk perspektiv er det oplagt at øremærke knap 1/3 af råderummet til en afvikling af registreringsafgiften. Registreringsafgiften er en af de mest samfundsøkonomisk forvridende skatter.

Gitte Seebergs udmelding minder mig om en debat jeg havde med Mogens Lykketoft for ca. 10 år siden. Her gjorde jeg opmærksom på, at der var et betydeligt samspilsproblem i pensionssystemet, og at det for LO-arbejderen var Ebberød Bank at spare op til pension. Mogens Lykketoft gav mig ret, men opfordrede mig kraftigt til at stoppe med at sige det, fordi det ville rokke ved opbakningen til arbejdsmarkedspensionerne. Heldigvis fik bl.a. CEPOS sat samspilsproblemet på dagsordenen, og der er nu gjort noget ved det (om end man ikke er kommet helt i mål endnu).  Det er vigtigt, at man ikke skjuler og gemmer store samfundsmæssige problemer for at beskytte meget snævre særinteresser.

Selv om Gitte Seeberg måske ville ønske det modsatte, så er analyserne ”ude”, og min klare vurdering er, at debatten om lavere registreringsafgift er kommet for at blive. En debat der ikke er sat af autobranchen men af bl.a. vismændene, CEPOS og Finansministeriet. Så længe registreringsafgiften er så høj, at den giver et stort samfundsøkonomisk tab og nedsættelser er stort set gratis, vil debatten om lavere registreringsafgift fortsætte.

For mig at se har Gitte Seeberg og autobranchen særdeles gode argumenter for lavere registreringsafgift. Jeg har svært ved at få øje på en anden interesseorganisation, der har fået foræret så gode argumenter i samfundsdebatten. I den forbindelse vil jeg spørge Gitte Seeberg: Hvad er dine konkrete ønsker for den danske bilbeskatning?

7 responses to “Hvad mener Gitte Seeberg om registreringsafgiften ?

  1. At en tredjedel af råderummet skal bruges på billigere biler, forekommer ikke at være fornuft baseret på analyse, men man må da nok sige at 100mio i provenutab (eller 3 timers lockout af den offentlige sektor) er hvad det koster at fjerne skalaknækket er meget begrænset, men så skal men heller ikke glemme at med de nye regler er det kun biler med en nypris over de 400000kr der rammes af de 150%, og man kan immervæk for mange gode biler under den grænse, og der er ikke normale kørselsbehov – selv ikke sælgere der kører 60-80000 km/år som ikke kan få en passende bil indenfor den ramme.

    1. 150% brandbeskatningen starter ikke ved DKK 400.000 med ved DKK 185.000
      Så ud over våde DDR-socialistiske drømme om at alle skal være lige fattige og køre Trabant, så er det ganske normale familier som holdes nede i socialismens DDR jerngreb.
      Ufatteligt at der findes mennesker som ønsker DDR tilstande. Har man ikke lært af historien?

    2. Jens Petersen har ganske ret. Med de nuværende historisk lave bilpriser fås fortræffelige og på alle måder moderne biler til 250-300.000 kr. inkl. afgifter. Så er der nogen, som gerne vil have luksus eller et prestigemærke i fronten – og det koster også lidt i afgifter. Den store afgiftsbyrde relativt set er på ældre biler: med en bil med et normtal på 11-12 km pr liter bliver du “flået”. Med en ny bil med normtal 24 km pr liter kører du næsten gratis på vore veje.

      1. Lidt tyndbenet argumentation, med mindre man besidder en selvpinerisk neo-socialistisk overbevisning.
        Der er tale om at fjerne et afgiftselement, som hverken bidrager til mere eller mindre offentlig velfærd. Mindre velhavende bliver hverken mere eller mindre velhavende om dette afgiftselement er der eller ej. Det eneste formål er at holde i forvejen hårdt beskattede borgere nede. Er det virkelig et mål i sig selv at forhindre borgerne luksus?
        Jeg kan forstå at man vil bekæmpe fattigdom, men bekæmpe rigdom. Det er ikke sådan en grå DDR tilværelse jeg stræber efter.

  2. Den danske autobranche tænker kun på sig selv. Bare branchen tjener penge, så er de ligeglade med kunderne.
    Derfor kan man med fordel kvittere med at få repareret/serviceret sin bil i Sverige og Tyskland istedet. Her er kvaliteten bedre og prisen lavere.
    Hvad har Fr. Seeberg iøvrigt bidraget med af konkrete resultater, der har været gavn for borgerne og ikke kun hende selv.

  3. Den danske registreringsafgift på biler er skadelig for sikkerheden på vejene, for CO2-udledningen og for forureningen, ja selv på trængslen. Den bør fjernes og erstattes af afgifter, som styrer os til køb at de sikreste og reneste biler, og afgifter, som mest effektivt kan nedsætte trængslen de mest belastede steder.

    Modsat det mange påstår – og måske tror, så har registreringsafgiften ingen virkning på disse områder overhovedet. Det er en ren misundelsesafgift, som vi skyder os selv i fødderne med, og som i virkeligheden forhindrer, at vi kan gøre noget effektivt på ovennævnte områder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *